سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نماینده مقام معظم رهبری در جلسه شرح دعای صحیفه سجادیه

نام امام حسین(علیه‌السلام) دریاهای رحمت الهی را به تلاطم می‌آورد

جلسه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان روز دوشنبه بیستم مهرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دفترمرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، جلسه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان روز دوشنبه بیستم مهرماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
وی در ادامه سلسله تفسیر دعای هشتم صحیفه سجادیه در موضوع «استصغار المعصیه و استکبار الطاعه» اشاره داشتند بخش عمده‌ای از طراحی شیطان برای زمین‌گیر کردن انسان در کوچک‌نمایی گناه و بزرگ‌نمایی طاعت نهفته است و بیان داشتند تقسیم گناهان به عنوان صغیره و کبیره
 تقسیم داخلی بین گناهان است گناهان  به حسب ماهیت و میزان تخریب متفاوتند اما از منظر سلوکی هر معصیتی از این جهت که معصیت خداوند است بزرگ است به خصوص اگر از روی عمد و در مقام دست کم گرفتن گناه باشد.
نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بیان داشت: در بین مؤمنین آنچه که کوچک انگاشته می‌شود فهرست گناهان صغیره است و علیرغم مغایرت مبنایی گناه با فطرت انسان، شیطان با مخدوش نمودن نظام محاسباتی و استفاده از لذت طبیعی گناه، در نگاه انسان گناه را کم اهمیت و در عمل عادی جلوه می‌دهد و اگر کسی از ارتکاب گناهان کوچک نترسد چنین شخصی از گناهان بزرگ‌تر هم نخواهد ترسید و نتیجه آن خروج از ادب بندگی و بتدریج از دست دادن روح تقوا است.

وی در ادامه  به آیه هشتم از سوره مبارکه مجادله اشاره نمودند(یَقُولُونَ فِی أَنفُسِهِمْ لَوْلَا یُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ یَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمَصِیرُ)  و‏بیان داشتند وقتی انسان گناه را کوچک شمرد احساس نیاز به توبه و استغفار و بازگشت پیدا نمی کند. ایشان در ادامه با بیان روایاتی از ائمه معصومین پیرامون کم اهمیت جلوه دادن گناه به بیان حکمت 477 نهج‌البلاغه  امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) پرداختند « أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ» (سخت‏ترین گناهان، گناهى است که کسی که مرتکب می‌شود آن را سبک شمارد) بیان داشتند مؤمنین از گناهان کبیره به خصوص کبائر خاص در عصمت هستند. دغدغه انسان مؤمن باید این باشد که سهم خود را از دایره عصمت افزایش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در ارتباط با راه‌های نجات از این گناهان اصلاح نگاه انسان( متوجه باشد گناه چه کسی را انجام می‌دهد )،تقویت حال ذکر و توجه، تقویت ندای فطری و نفس لوامه، توبه از گناهان کوچک و تأثی به سیره اولیاء خدا را برشمرد.

نکاتی پیرامون ماه محرم:

حجت الاسلام والمسلمین  حاج علی اکبری در آستانه حلول ماه محرم با اشاره به اینکه پایان ذی‌الحجه فرصتی است که انسان یک محاسبه از سن قمری خود داشته باشد بیان داشتند پایان یک سال و آغاز سال دیگر از فرصت بسیار خوب برای محاسبه سلوکی و استغفار است  با ملاحظه اینکه استغفار سال قمری از این جهت  که طالع آن حسینی است  با یک توسل به  سیدالشهدا (ع) ذیل عنایت  آن حضرت ونام امام حسین(علیه‌السلام) دریاهای رحمت الهی را به تلاطم می‌آورد.

وی بیان داشت محرم بهترین وقت است که ما به آرمان حسینی که مسئله نجات بشریت ،ریشه کن کردن ظلم و ستم، داشتن روح حماسه و جهاد است بیشتر گره بخوریم. و اشاره داشت اگر بخواهیم مجاهد باشیم راه راه امام حسین(علیه‌السلام)  است. وی در ادامه توصیه کرد برای اینکه به باطن مقتل راه پیدا کنید از مناجات عرفه مدد بگیرید با همین نگاه حسین شناسی از الان دعای عرفه را بخوانید و انس بگیرید.




تاریخ : چهارشنبه 94/7/22 | 2:3 عصر | نویسنده : نجات غریق | نظر